Vier jongeren over hun ervaring met maatschappelijke diensttijd
Wat vinden jongeren eigenlijk zelf van de maatschappelijke diensttijd? Vier jongeren delen hun ervaring over maatschappelijke diensttijd binnen onderwijstijd. Waar de ene jongere door MDT is gegroeid, heeft een ander leren omgaan met verschillende mensen of hoe hij zichzelf kan presenteren. Stuk voor stuk waardevolle vaardigheden voor de toekomst.
Eline: ‘Ik leerde geduldig te zijn’
Eline deed een MDT-traject naast het volgen van haar eigen lesrooster: “Ik wil graag arts worden, maar daar kan je niet zo goed meelopen. Een bejaardentehuis is ook zorg, en daarom volgde ik mijn maatschappelijke diensttijd hier.”
‘Ik vind maatschappelijke diensttijd leuker dan naar school gaan.’
Eline liep zes uur per week mee. Ze deed spelletjes en hielp met verzorgen. “Ik vond het heel leuk om te doen. Mijn collega’s vertelden ook over medische dingen, en dat vond ik heel interessant. Je leert ook met die mensen omgaan en geduldig te zijn, omdat het veel tijd kost om met hen te praten. Wat extra leuk was, waren de uitjes die we af en toe deden. Dan gingen we met de bus weg in de ochtend en gingen we naar de kinderboerderij of iets anders. Ik vond het leuker dan naar school gaan! Het enige jammere was dat ik soms lessen moest inhalen.”
Emiel: ‘Ik heb door MDT leren omgaan met verschillende mensen’
Zorgboerderij TokHok in Arnhem is de werkplek van Emiel. Hij verzorgde samen met zorgvragers de dieren. Wat hij daar heeft geleerd? “Ik heb met name veel geleerd over het omgaan met verschillende soorten mensen. Iedereen is anders en heeft andere behoeften. Deze herkennen en hier goed op inspelen is de kunst”. Het indrukwekkendste wat hij tot nu toe met de dieren heeft meegemaakt is de (mis)geboorte van lammetjes. Een onvergetelijke ervaring voor hem, al is het ook echt iets wat bij de natuur hoort, zegt hij.
Matthijs: ‘Ik heb geleerd hoe ik mezelf kan presenteren’
Matthijs mocht tijdens zijn MDT Onderwijs-traject meelopen met een meester op de Julianaschool in Arnhem. “Ik wilde vroeger al het onderwijs in, dus dit was voor mij een hele mooie kans om alvast te snuffelen op een school.”
Matthijs zit in havo 3 op GSG Guido in Arnhem, een school die leerlingen aanbiedt om een maatschappelijk diensttijd-traject te volgen binnen onderwijstijd. Matthijs: “Toen MDT Onderwijs op onze school werd gestart, werd verteld dat je op de dinsdagmiddag buiten de schoolmuren iets kon doen. Meelopen met een meester in het basisonderwijs was behoorlijk spannend, maar superleuk. De kinderen vonden het ook heel leuk, het was een geweldige ervaring.”
‘We leren veel theorie op school, en met maatschappelijke diensttijd kunnen we dat in de praktijk omzetten.’
Voor Matthijs is MDT Onderwijs een aanvulling op het huidige onderwijs. “We leren veel theorie op school, en met maatschappelijke diensttijd kunnen we dat in de praktijk omzetten. Ik heb geleerd hoe je iemand kunt motiveren en hoe ik mezelf kan presenteren. Wat ik ook bijzonder vond, was dat mijn begeleider Diederik mij vooraf uitlegde wat hij ging doen en achteraf reflecteerde op hoe het is gegaan. Hij nam mij helemaal mee, dat vond ik heel waardevol.”
Sophia: ‘Ik zou maatschappelijke diensttijd iedereen aanraden’
Sophia combineert een MDT-traject met haar profielwerkstuk. Ze doet dat bij gezinshuis De Haar (De Heurne, Gelderland). Haar hoofdvraag is: ‘Komen jongeren met ADHD of autisme beter tot hun recht in een gezinshuis of in een instelling?’ Via Teams belt ze met begeleiders en jongeren, en stelt ze vragen over haar onderwerp. Daarmee doet ze aan de ene kant iets voor de samenleving en vult ze aan de andere kant een stukje van haar schooltijd in.
“Ik zou dit iedereen aanraden, omdat je contacten hebt met mensen waar je niet zo makkelijk contact mee zou krijgen. Je hebt extra hulp vanuit school met het leggen van die contacten. Het gezinshuis ligt wat verder weg. Normaal zou je contact dichterbij zoeken voor het gemak.”
Ten opzichte van een regulier profielwerkstuk-traject zorgt de combinatie met maatschappelijke diensttijd voor oefening in de vaardigheden communiceren, samenwerken, en sociale en culturele vaardigheden.
Meer inspirerende verhalen, praktijkervaringen en praktische tips lezen over MDT? Vraag het gratis MDT Onderwijs magazine aan, speciaal voor docenten. Zie je de kansen van MDT voor leerlingen en jullie school? Neem dan contact met ons op en meld je school aan. We helpen je graag verder!