De waarde van maatschappelijke diensttijd volgens docenten

Ze geven les op verschillende scholen in Arnhem, Veenendaal en Deventer, maar hebben hun enthousiasme voor maatschappelijke diensttijd (MDT) gemeen. Docenten Liza, Janny en Erik-Jan over hun ervaringen op school: “Jongeren die op school altijd druk zijn, zijn op hun MDT-plek ineens de beste qua inzet en verantwoordelijkheid.”

MDT Onderwijs Magazine - De waarde van maatschappelijke diensttijd - docent Liza Meurs

Liza Meurs – Docent, Etty Hillesum Lyceum in Deventer

“Op maandagmiddag, als het voor de leerlingen tijd is om naar hun MDT-plek te gaan, ontstaat er meer reuring in de school dan normaal. Ze zijn blij, uitgelaten dat ze weer op pad mogen. Om te leren buiten de muren van de school. Daar waar leerlingen op school haantje-devoorste zijn, tonen zij hun zachte kant wanneer ze met ouderen mogen werken op hun werkplek. Leerlingen die op school soms het overzicht kwijt zijn over hun leerwerk, weten precies wat zij willen bereiken met de jonge kinderen tijdens de voetbaltraining. Maar ook de afwachtende, stille leerling vindt zijn weg op zijn MDT-plek en bloeit daar helemaal op.

‘Het bezoeken van de leerlingen op hun werkplek geeft ontzettend veel positieve energie.’

Als docenten genieten we van de verhalen en ervaringen van de leerlingen. We zijn trots als we ze hun verantwoordelijkheid zien nemen in een organisatie. Het bezoeken van de leerlingen op hun MDT-plek geeft ontzettend veel positieve energie. Het schept een totaal andere, meer persoonlijke, band met de leerlingen wanneer je ze buiten de reguliere lessen om ziet werken vanuit hun intrinsieke motivatie.

Een treffend voorbeeld is dat een leerling met hoogtevrees ervoor koos bij een dakdekker zijn MDT te volgen. Hij is zelfs mee het dak op geweest. Iets wat hij zonder zijn MDT-ervaring waarschijnlijk nooit had gedaan. Ook de MDTervaring van een leerling bij een kinderdagverblijf blijft bij. Tijdens een van de werkplekbezoeken troffen we de leerling aan met een ziek kindje op schoot. Het kindje had koorts en moest nog wachten tot het door de ouders werd opgehaald. De leerling heeft het kindje net zo lang getroost tot de ouders hem kwamen ophalen.”

MDT Onderwijs Magazine - De waarde van maatschappelijke diensttijd - decaan havo vwo Janny van Meenen

Janny van Meenen – Decaan havo en vwo, Christelijk Lyceum Veenendaal

“Jongeren zijn soms nog wat verlegen en vinden het eng om uit hun comfortzone te stappen. Daarom proberen we die weg zo begaanbaar mogelijk te maken. Wij werken als school samen met Netwerk Voor Jou, een lokaal jongerennetwerk uit Veenendaal dat MDT aanbiedt. Zij organiseren alles: ze geven een presentatie in de klas, gaan in gesprek met de leerlingen en zoeken dan samen met de leerling een geschikte werkplek. Zo kon een leerling haar MDT uitvoeren bij een apotheek en dat heeft haar positief bevestigd in haar studiekeuze. Ook de begeleiding en afronding, wat een echt feest is, wordt door hen georganiseerd.

De werkplek is een serieuze zaak, dat is toch echt anders dan op school of thuis. Leerlingen leren beter communiceren, initiatief nemen, waardoor de eigen verantwoordelijkheid groeit. Ze ontdekken hoe de maatschappij werkt. Het gevolg is dat ze ook op school meer initiatief nemen en zich verantwoordelijker voelen voor hun resultaten.

‘Leerlingen leren beter communiceren, initiatief nemen, waardoor de eigen verantwoordelijkheid groeit.’

Als ik een werkplek bezoek, zie ik soms een totaal andere kant van een leerling, dan dat ik op school zie. Jongeren die op school altijd druk zijn, zijn daar ineens de beste qua inzet en verantwoordelijkheid. Dat blijft een mooi en bijzonder gegeven en dat is precies waarom we dit doen. Het biedt de leerling zoveel meer om zich te ontwikkelen. Een studiekeuze maak je niet alleen door te denken en erover te praten. Vaker helpt het als je even mag proeven aan het werkveld. Proberen, beleven en ervaren is essentieel om keuzes te maken. MDT kost mij niet veel tijd, omdat Netwerk Voor Jou alle uitvoering doet en de jongeren heel goed begeleidt. Het levert ons vooral veel positieve resultaten op en veel plezier bij het bezoeken van de werkplekken.”

MDT Onderwijs Magazine - De waarde van maatschappelijke diensttijd - docent Erik-Jan Hakvoort

Erik-Jan Hakvoort – Docent geschiedenis en maatschappijleer, Guido Arnhem

Door inzet van Erik-Jan was Guido Arnhem de eerste school in Nederland waar MDT in 2019 vormgegeven werd. Samen met TijdVoorActie schreef hij de aanvraag voor MDT Onderwijs. Erik-Jan is ook verbonden aan het landelijk team MDT bij het ministerie van OCW.

“Ik ben docent geworden, omdat ik mij wil inzetten voor de nieuwe generatie. Ik wil hen helpen met richting geven, met volwassen worden, maar ook met het ontdekken van geluk. In mijn vak geschiedenis komt dat volop aan bod, doordat we leren kritisch te denken, te relativeren en te leren over wat echt belangrijk is. Maar ik word erg blij van de aanvulling die MDT is op mijn vak. De middelbare school mag meer gaan over ervaren in de samenleving, dan alleen over theorie en vaardigheden binnen de muren van een school.

‘Jongeren leren dat het leven niet alleen draait om presteren, maar ook dat je ertoe doet in je omgeving.’

MDT zorgt voor zelfvertrouwen en voor een beter beeld van waar je wel of niet goed in bent. Vaak zorgt het ook voor een betere studiekeuze. Jongeren leren dat het leven niet alleen draait om presteren, maar ook dat je ertoe doet in je omgeving. Doordat ze in aanraking komen met mensen van buiten hun bubbel wordt hun wereld groter dan alleen hun thuis, school en bijvoorbeeld sport. Ik zie leerlingen op allerlei manieren groeien van MDT, anders en aanvullend op de manier waarop ze dat doen op school.

Een mooi voorbeeld gaat over een jongen die na z’n vmbo verder ging op de havo. Hij ontdekte na een halfjaar toch naar het mbo te willen en had dus een half schooljaar niks te doen. Gelukkig werd hij geen thuiszitter, want hij kon aan de slag met MDT, op een maatschappelijk geëngageerde sportschool. Hij schrijft nu al voedingsadviezen en helpt mensen in hun fysieke ontwikkeling. Zijn opleiding sluit er straks naadloos op aan. Dat vind ik echt mooi.”

Meer inspirerende verhalen, praktijkervaringen en praktische tips lezen over MDT? Vraag het gratis MDT Onderwijs magazine aan, speciaal voor docenten. Zie je de kansen van MDT voor de leerlingen en jullie school? Neem dan contact met ons op en meld je school aan. We helpen je graag verder!