Nina en Dagmar werkten met dementerende senioren: “Dit leer je niet in een klaslokaal”
Verhalen
Bij Nina (14) en Dagmar (14) op school is er een talentenprogramma: een stukje vrij invulbare lesuren, waarin leerlingen zelf kiezen welke vaardigheid ze ontwikkelen. De een verdiept zich in kunst, de ander beoefent een nieuwe sport. Nina en…
Jonge vluchtelingen ontdekken hun nieuwe stad met MDT Wereldwijs
Verhalen
Wie als jonge vluchteling of migrant aankomt in Gouda, kan onderwijs volgen in de Internationale Schakelklas (ISK). Ze leren er de Nederlandse taal en komen in contact met andere jonge migranten. "Na schooltijd hebben veel leerlingen geen netwerk…
Hoe verrijkt maatschappelijke diensttijd het onderwijs?
VerhalenAls docent werk je elke dag aan de verbinding tussen jongeren en de wereld om hen heen. Maatschappelijke diensttijd (MDT) haalt die verbinding naar de praktijk. Hoe werkt MDT precies, en wat levert het scholen en jongeren op?
De waarde van maatschappelijke diensttijd volgens docenten
VerhalenZe geven les op verschillende scholen in Arnhem, Veenendaal en Deventer, maar hebben hun enthousiasme voor maatschappelijke diensttijd (MDT) gemeen. Docenten Liza, Janny en Erik-Jan over hun ervaringen op school: “Jongeren die op school altijd druk zijn, zijn op hun MDT-plek ineens de beste qua inzet en verantwoordelijkheid.”
MDT in de praktijk: succesvol project in Amsterdam
VerhalenAls een school besluit om maatschappelijke diensttijd (MDT) aan te bieden, ontstaat er nauw contact met het jongerennetwerk in de buurt. Dat netwerk regelt de contacten tussen de leerlingen en de locaties. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Dit MDT-project bij woonzorgcentrum De Buitenhof in Amsterdam-Zuid is een mooi voorbeeld.
Vier jongeren over hun ervaring met maatschappelijke diensttijd
VerhalenWat vinden jongeren eigenlijk zelf van de maatschappelijke diensttijd? Vier jongeren delen hun ervaring over maatschappelijke diensttijd binnen onderwijstijd. Waar de ene jongere door MDT is gegroeid, heeft een ander leren omgaan met verschillende mensen of hoe hij zichzelf kan presenteren. Stuk voor stuk waardevolle vaardigheden voor de toekomst.
De toekomst van MDT: in gesprek met Elmer Burke
VerhalenSinds mei 2022 is Elmer Burke de programmadirecteur van de maatschappelijke diensttijd (MDT) in Nederland. Hij hoopt dat het volgen van een MDT-traject heel vanzelfsprekend wordt voor jongeren: “Het is zo zinvol om te ontdekken waar je goed in bent, hoe je een ander helpt en dat je mensen ontmoet die je doorgaans niet spreekt.”
Praktisch aan de slag met maatschappelijke diensttijd op jouw school: 4x tips
VerhalenDenk jij erover na om maatschappelijke diensttijd aan te bieden op jouw school? Ga succesvol van start met deze vier tips vanuit de praktijk.
Een maatschappelijk festival op jouw school? Ontdek MDT on Tour
VerhalenStel, je bent er als school helemaal klaar voor om jongeren een te gek MD-traject aan te bieden. Er zijn mooie doe-plekken beschikbaar waar leerlingen aan de slag kunnen, alles is in kannen en kruiken. Maar hoe maak je jongeren er ook warm voor?
Het verhaal van Edgar
Nieuws
10 januari 2022
Edgar deed zijn MDT voor school via de Haagse Helpers bij een tehuis voor jong dementerenden. Hij zag het nut van onbetaald werk eerst niet in en vroeg zich af of vrijwilligerswerk wel iets voor hem was. Tijdens het MDT-traject…
Het Weggeeflokaal
NieuwsIn de school voor Gezondheidszorg en Welzijn van MBO Amersfoort, hebben studenten hard gewerkt aan het opbouwen van een winkeltje in de vorm van een Weggeeflokaal. De studenten hebben kleding en speelgoed ingezameld via het personeel, hun eigen netwerk en ze zijn natuurlijk hun eigen kast in gedoken. Hoe leerzaam is deze vorm van MDT? Bekijk het filmpje!
Het verhaal van Emiel
Nieuws
Emiel werkte bij zorgboerderij het TokHok in Arnhem. Hij verzorgde samen met zorgvragers de dieren. Wat hij daar heeft geleerd? "Ik heb met name veel geleerd over het omgaan met verschillende soorten mensen. Iedereen is anders en heeft anderen…