MDT Onderwijs Magazine - Wat is MDT - Maatschappelijke diensttijd - Hoe verrijkt maatschappelijke diensttijd het onderwijs? - Voor jongeren docenten en de samenleving1

Hoe verrijkt maatschappelijke diensttijd het onderwijs?

Als docent werk je elke dag aan de verbinding tussen jongeren en de wereld om hen heen. Maatschappelijke diensttijd (MDT) haalt die verbinding naar de praktijk. Hoe werkt MDT precies, en wat levert het scholen en jongeren op?
MDT Onderwijs Magazine - De waarde van maatschappelijke diensttijd volgens docenten

De waarde van maatschappelijke diensttijd volgens docenten

Ze geven les op verschillende scholen in Arnhem, Veenendaal en Deventer, maar hebben hun enthousiasme voor maatschappelijke diensttijd (MDT) gemeen. Docenten Liza, Janny en Erik-Jan over hun ervaringen op school: “Jongeren die op school altijd druk zijn, zijn op hun MDT-plek ineens de beste qua inzet en verantwoordelijkheid.”
MDT Onderwijs Magazine - Maatschappelijke diensttijd in de praktijk - succesvol project in Amsterdam - De Buitenhof - jongerennetwerk - woonzorgcentrum - jongeren - vrijwilligerswerk

MDT in de praktijk: succesvol project in Amsterdam

Als een school besluit om maatschappelijke diensttijd (MDT) aan te bieden, ontstaat er nauw contact met het jongerennetwerk in de buurt. Dat netwerk regelt de contacten tussen de leerlingen en de locaties. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Dit MDT-project bij woonzorgcentrum De Buitenhof in Amsterdam-Zuid is een mooi voorbeeld. 
MDT Onderwijs Magazine - voor docenten en scholen - Vier jongeren over hun ervaring met maatschappelijke diensttijd

Vier jongeren over hun ervaring met maatschappelijke diensttijd

Wat vinden jongeren eigenlijk zelf van de maatschappelijke diensttijd? Vier jongeren delen hun ervaring over maatschappelijke diensttijd binnen onderwijstijd. Waar de ene jongere door MDT is gegroeid, heeft een ander leren omgaan met verschillende mensen of hoe hij zichzelf kan presenteren. Stuk voor stuk waardevolle vaardigheden voor de toekomst.
MDT Onderwijs Magazine - voor docenten en scholen - De toekomst van maatschappelijke diensttijd - In gesprek met Elmer Burke

De toekomst van MDT: in gesprek met Elmer Burke

Sinds mei 2022 is Elmer Burke de programmadirecteur van de maatschappelijke diensttijd (MDT) in Nederland. Hij hoopt dat het volgen van een MDT-traject heel vanzelfsprekend wordt voor jongeren: “Het is zo zinvol om te ontdekken waar je goed in bent, hoe je een ander helpt en dat je mensen ontmoet die je doorgaans niet spreekt.”
MDT Onderwijs Magazine - Voor docenten - Praktisch aan de slag met maatschappelijke diensttijd op jouw school - 4x tips

Praktisch aan de slag met maatschappelijke diensttijd op jouw school: 4x tips

Denk jij erover na om maatschappelijke diensttijd aan te bieden op jouw school? Ga succesvol van start met deze vier tips vanuit de praktijk.
MDT Onderwijs Magazine - voor docenten en scholen - Een maatschappelijk festival op jouw school? - Ontdek MDT on Tour

Een maatschappelijk festival op jouw school? Ontdek MDT on Tour

Stel, je bent er als school helemaal klaar voor om jongeren een te gek MD-traject aan te bieden. Er zijn mooie doe-plekken beschikbaar waar leerlingen aan de slag kunnen, alles is in kannen en kruiken. Maar hoe maak je jongeren er ook warm voor?
MDT

Het verhaal van Edgar

10 januari 2022 Edgar deed zijn MDT voor school via de Haagse Helpers bij een tehuis voor jong dementerenden. Hij zag het nut van onbetaald werk eerst niet in en vroeg zich af of vrijwilligerswerk wel iets voor hem was. Tijdens het MDT-traject…

Het Weggeeflokaal

In de school voor Gezondheidszorg en Welzijn van MBO Amersfoort, hebben studenten hard gewerkt aan het opbouwen van een winkeltje in de vorm van een Weggeeflokaal. De studenten hebben kleding en speelgoed ingezameld via het personeel, hun eigen netwerk en ze zijn natuurlijk hun eigen kast in gedoken. Hoe leerzaam is deze vorm van MDT? Bekijk het filmpje!

Het verhaal van Emiel

Emiel werkte bij zorgboerderij het TokHok in Arnhem. Hij verzorgde samen met zorgvragers de dieren. Wat hij daar heeft geleerd? "Ik heb met name veel geleerd over het omgaan met verschillende soorten mensen. Iedereen is anders en heeft anderen…

Het verhaal van Berbel

Berbel werkte in de wereldwinkel. Ze deed mee met MDT om iets te kunnen doen voor een ander en om erachter te komen welk soort werk bij haar past. Ze wilde bij de wereldwinkel omdat ze het belangrijk vond om voor goede doelen te kunnen werken.…

Het verhaal van Quinten en Joas

Quinten en Joas deden verschillende MDT’s: ze begonnen bij de Klarendalse Molen in Arnhem als activiteitenbegeleiders bij (demente) ouderen. Hun tweede MDT was het bijhouden van tuintjes van oudere inwoners van de Arnhemse wijk Geitenkamp.…