Over MDT Onderwijs
Jongeren verbinden met de wereld om hen heen: het is een belangrijk onderdeel van je missie als school en docent. Je wilt leerlingen voorbereiden op de toekomst. Door boeiende lessen, maar ook door inspirerende praktijkervaringen. Daarom heeft TijdVoorActie in samenwerking met de overheid MDT Onderwijs ontwikkeld. Maatschappelijke Diensttijd voor scholen en onderwijsinstellingen, waarbij leerlingen en studenten vrijwillig maatschappelijke activiteiten uitvoeren.
Wat is Maatschappelijke Diensttijd (MDT)?
Maatschappelijke Diensttijd is in 2018 ontstaan als een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met als doel om jongeren van 12 t/m 27 jaar hun talenten te laten ontdekken, terwijl ze via maatschappelijke activiteiten vrijwillig van betekenis zijn voor de samenleving. Ze gaan aan de slag bij maatschappelijke organisaties, zoals een zorgboerderij, wijkmoestuin of verzorgingstehuis.
MDT Onderwijs: Maatschappelijke Diensttijd voor scholen
Via MDT Onderwijs, Maatschappelijke Diensttijd voor scholen en onderwijsinstellingen (vo, mbo, hbo, wo), voeren jongeren tijdens onderwijstijd vrijwilligerswerk uit. Met een MDT-traject zetten zij zich in voor anderen, gedurende een periode van minimaal 80 uur in zes maanden. Hierdoor leren zij zichzelf beter kennen, ontwikkelen hun talenten en bouwen een netwerk op.
‘MDT haalt onderwijs naar de praktijk, en verbindt maatschappelijke organisaties aan het onderwijs’
Maatschappelijke diensttijd kan vaak goed gekoppeld worden aan leerdoelen van scholen. Het kan een concreet keuzevak vormen, maar ook invulling geven aan burgerschapsvorming, loopbaanoriëntatie of het profielwerkstuk. MDT haalt onderwijs zo naar de praktijk, en verbindt maatschappelijke organisaties aan het onderwijs. Lees de verhalen van docenten en leerlingen over hun ervaringen met MDT op school.
Positieve effecten van MDT: groei voor jongeren, hulpontvangers en de samenleving
Het Maatschappelijke Diensttijd (MDT) programma heeft een breed scala aan positieve effecten op jongeren, hulpontvangers en de samenleving als geheel. Jongeren ontwikkelen waardevolle sociale vaardigheden, vergroten hun maatschappelijke betrokkenheid en verbeteren hun persoonlijke ontwikkeling. Ze leren verantwoordelijkheid nemen en ontdekken hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun omgeving.
Ook hulpontvangers profiteren: door het contact met jongeren ontstaat er vaak meer sociale cohesie en betrokkenheid binnen verschillende doelgroepen, zoals ouderen of mensen met een beperking.
De rol van TijdVoorActie en lokale jongeren vrijwilligersnetwerken
Wanneer MDT Onderwijs wordt opgestart binnen een onderwijsinstelling, sluit een communitypartner (jongeren vrijwilligersnetwerk) van TijdVoorActie aan om de contacten te regelen tussen jongeren en maatschappelijke organisaties, de MDT-locaties. Deze jongerencoaches gaan met de jongeren aan de slag om een passende plek te vinden die aansluit op de persoonlijke leerdoelen. Elke jongere wordt gedurende het hele traject zorgvuldig begeleid.
Meer info of jouw school aanmelden voor MDT?
Wil je meer inspirerende verhalen, praktijkervaringen en praktische tips lezen over MDT? Vraag het gratis MDT Onderwijs magazine aan, speciaal voor docenten. Zie je kansen voor MDT Onderwijs op jouw school? Neem dan contact met ons op en meld je school aan. We helpen jullie graag verder!
Bij TijdVoorActie droomden we van innovatieve manieren om verbinding te creëren in de samenleving. Dit inspireerde ons tot de oprichting van MDT voor het onderwijs. Met onze expertise en ervaring stimuleren we jongeren om zich vrijwillig in te zetten. Met MDT Onderwijs brengen we scholen en jongeren vrijwilligersnetwerken samen. We ondersteunen scholen van A tot Z bij het opzetten en uitvoeren van MDT-programma’s, zowel binnen als buiten de schoolomgeving. Ons doel is om een hechte gemeenschap te creëren waarin iedereen van elkaar kan leren en groeien!
‘Deelnemen aan MDT is een investering van jou en je team met een duurzaam effect op de leerlingen, de samenleving, de school, en de vormgeving van onderwijs in Nederland.’